marketingcursus SGG

Media- en marketingcursus zet deelnemers SGG op scherp

U bent hier:

10 februari 2020

“De cursus media- en marketingproductie was een eyeopener voor ons. We hebben direct na de eerste lesavond een marketingoverleg gehad en dat staat nu wekelijks op de agenda,” aldus Monique Vroegop van BSK Prefabs / BSK Bouw. Ze deed met man Pieter en collega Jasper mee aan de korte marketingcursus van twee avonden die Stichting Gevelgarantie haar leden aanbiedt.

marketingcursus SGG

Enkele cursisten kijken nog wat beduusd naar het certificaat van deelname dat zij aan het eind van de cursus uitgereikt kregen.

 

Tijdens de Deelnemerdag van Stichting Gevelgarantie november 2019 gaf marketeer technisch mkb Saskia de Jong een presentatie over de marketing in het nieuwe decennium. Rode draad: er verandert veel, hoe speel je daar goed op in en word je zichtbaar en gevonden? Aan het eind mocht zij de aanwezigen een korte cursus aanbieden van twee avonden om in het nieuwe jaar goed met marketing te starten of op te schalen. Stichting Gevelgarantie informeerde haar deelnemers er ook via een nieuwsbrief over.
Op 14 januari startte een groep van 17 personen op het kantoor van branchevereniging NOA in Veenendaal: collega’s, concullega’s en bij de markt betrokkenen. Twee weken later op de 28e volgde de tweede avond. Helaas moesten enkele mensen door ziekte toen verstek laten gaan.

Werkboek met modellen, schema’s en oefeningen

De cursus is een coproductie met het platform voor het technisch mkb ETAGO, dat Saskia de Jong heeft opgericht. Vooraf werd de deelnemers verzocht wat voorwerk te doen, als opwarmer én om het resultaat aan de cursus te vergroten. Gevraagd werd de kenmerken van klant of klanten in beeld te brengen én de voordelen en pijnverzachters van het eigen aanbod op te schrijven. Deze oefeningen maken deel uit van het ETAGO werkboek, dat bij de cursus Basis Media- en Marketingproductie hoort. Het bevat modellen, schema’s en opdrachten met toelichting. De belofte: wie het werkboek volgt kan aan het eind van de cursus een plan voor een kwartaal in de steigers hebben. Om dat mogelijk te maken staat op de site van ETAGO extra lees- en achtergrondmateriaal. De cursus kreeg een dikke acht van de deelnemers.

“Veel wijzer geworden”

Cursist Monique Vroegop van BSK Prefabs / BSK Bouw: “wij zijn direct na de eerste cursusavond actief aan de slag gegaan, deze cursus was een eyeopener voor ons. We hebben nu een wekelijks marketing overleg op de agenda en hebben een plan van aanpak met tijdsplanning. Daar is al uit voortgekomen dat we een nieuwe website nodig hebben, we hebben er zojuist een afspraak met een nieuw webbureau over gemaakt. Ook willen we actiever op Linkedin worden met goede content. Ik ben ook boeken aan het aanschaffen omdat ik meer wil weten van sociale media.”

marketingcursus SGG

Midden op de foto: Monique Vroegop met links echtgenoot Pieter Vroegop.

“Door de twee avonden is ons helderder geworden wie onze primaire doelgroepen zijn en dat we ons daar op moeten richten. Onze website was een aannemerssite, maar wij produceren ook en ontzorgen de klant. We gaan daarom onze totaalaanpak beter laten zien.
Bovendien, iedereen heeft het druk, dus bij onze klanten blijven ook zaken liggen. Wij kunnen en willen meer meedenken. Eerst waren we vaak afwachtend, we hebben ons nu gerealiseerd dat we daarin proactiever willen zijn.
Ja, dit is ambitieus en nee, we kunnen niet alles tegelijk. Marketing staat nu in ieder geval hoog op de agenda. Wij zijn veel wijzer geworden over marketing en danken Stichting Gevelgarantie voor de deze cursus.”

Scoren in de media

Waarmee je kunt scoren in de media en hoe je dat organiseert was onderwerp van de eerste avond. Saskia de Jong ging in op hoe een journalist zijn werk doet en hoe en waarover hij geïnformeerd wil worden. In tweegesprekken gingen de deelnemers aan de slag te ontdekken waarin zij expert zijn en bij welke trends en actualiteiten in de markt ze kunnen aanhaken.

marketingcursus SGG

Saskia de Jong

Er ontstond een levendige discussie over zichtbaar zijn in de vakmedia en ook in de lokale media je als bedrijf te laten zien, eventueel aangevuld met advertenties. Na de pauze gingen de deelnemers na een korte toelichting van Saskia over persbericht versus media pitch aan de slag daarvoor ideeën te verzinnen of al concreter uit te werken, geholpen door de modellen en kennis in het werkboek.

Media zijn kanaal om je te laten zien

Traditionele marketing en sales werken niet meer, de klant zoekt zelf en bepaalt in feite waar je moet zijn en wat je moet aanbieden. Internet heeft het hele speelveld veranderd. Op websites, netwerken, media, op podia moet je de aansluiting vinden en aandacht verdienen. De (vak)media, zowel de gedrukte en zeker de digitale, zijn een uitstekend kanaal waar je kunt laten zien wat je in huis hebt. De markt scant mensen en organisaties daarop. Iedereen oriënteert zich online, voor kleine en ook voor grote aankopen. Ook de website van Stichting Gevelgarantie kan door deelnemers van de stichting worden gebruikt voor nieuwswaardige items en projectinformatie!

“We richten onze website klantgerichter in”

Recent zat Wiet van Bijnen van Isovision voor een belangrijke opdracht bij een klant. “Zij had continu onze website op haar scherm en refereerde aan projecten. Dat sterkte mij in de beslissing die we juist hadden genomen onze website aan te pakken en veel klantgerichter te gaan maken. Dat is een gevolg van onze deelname aan de marketingavonden van Stichting Gevelgarantie. Je website is het centrale punt in de marketing, we kijken er nu anders naar.

Dit jaar ben ik 30 jaar aan de slag in de gevelisolatie, daar willen we ook mee naar buiten treden en ideeën voor bedenken. Als haakje niet nieuwswaardig genoeg begreep ik van Saskia, maar in combinatie met onze aanpak wel. De kwaliteit van onze uitvoering op de bouwplaats staat bij ons namelijk hoog in het vaandel. We laten niets aan het toeval over en ontzorgen de klant, ook in het weekend.”

Ontwikkel content die je klanten verder helpt

Iedereen houdt zich tegenwoordig bezig met contentmarketing. Als je er ook impact mee wilt hebben moet je weten wat je wilt, wat je kunt en minstens zo belangrijk waar je klant naar op zoek is. Contentmarketing stond op het programma van de tweede lesavond, een onderwerp dat veel cursisten bezighoudt zo bleek uit veel tweegesprekken en discussies. De cursisten gingen onder andere aan de slag met de content driehoek waarin je content in een contentstructuur stapelt. Met dit model verbetert je focus en vergroot de variatie in gebruikte middelen terwijl het ook tot herkenbaarheid leidt.

Na de pauze lag de focus op de cruciale twee-eenheid tussen contentmarketing en continu inzicht in data. Dankzij internet kan alles gemeten worden en dat geeft veel inzicht in bereik en effect van marketing en communicatie. SEO helpt je daarbij, vertelde ETAGO-expert Suzan Groeneveld: zoekmachineoptimalisatie. Ze ging uitvoerig in op hoe Google werkt en hoe je je content daarop kunt aanpassen en optimaliseren. Een onderwerp waarover ETAGO een aparte avond of cursus kan geven, gezien de vele vragen die haar werden gesteld.

 

Nieuws
  • Blijf op de hoogte

    Meld u aan voor onze nieuwsberichten